AMALAN PENGAJARAN GURU PENDIDIKAN ISLAM BERASASKAN KONSEP 5MIM DI SEKOLAH SEKOLAH MENENGAH AGAMA DI INDONESIA Teaching Practices of Islamic Education Teachers Based on 5mim Concept in Religious Secondary Schools in Indonesia

Main Article Content

Ab Halim Tamuri

Abstract

Objektif utama kajian ini ialah untuk mengkaji pandangan para pelajar terhadap amalan pengajaran guru Pendidikan Islam di sekolah menengah agama di Indonesia. Kajian ini adalah berasaskan kepada lima komponen amalan pengajaran guru Pendidikan Islam iaitu Mudarris, Muaddib, Murabbi, Mursyid dan Mu`allim (5MIM). Kajian ini adalah berbentuk tinjauan yang menggunakan instrumen borang soal selidik pelajar yang telah dijalankan di daerah Ponorogo, Bandung, Jakarta dan Medan, Indonesia. Seramai 631 pelajar telah dipilih secara rawak dari sembilan buah sekolah menengah agama. Berdasarkan penilaian pelajar-pelajar terhadap guru pendidikan Islam mereka, komponen muaddib merupakan yang paling dominan (4.00), diikuti oleh komponen mursyid (3.95), murabbi (3.91) dan mu`allim (3.90). Komponen yang paling rendah ialah komponen mudarris yang mempunyai min 3.81. Umumnya, kesemua min adalah pada tahap yang agak tinggi dengan min keseluruhannya iaitu 3.93.


The main objective of this study is to examine the students’ view on their Islamic education teachers teaching practices in religious secondary schools in Indonesia. This study was based on five components of teaching practices i.e. Mudarris, Muaddib, Murabbi, Mursyid and Mu`allim (5MIM). This study carried out a survey that used student questionnaire in the districts of Ponorogo, Bandung, Jakarta and Medan, Indonesia. A total of 631 students were randomly chosen from nine selected secondary religious schools from these districts. Based on the students’ view on their religious teachers, it was found that the component of muaddib has the highest mean (4.00), followed by mursyid (3.95), murabbi (3.91), and mu`allim (3.90). The lowest component identified was mudarris with. 3.81. Generally, it also found that all the means were relatively high and with the overall mean of. 3.93.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Ab. Halim Tamuri dan Azhar Ahmad. 2011. Pembelajaran Pengaturan

Pendidikan Islam. Dalam Ab. Halim Tamuri dan Nik Mohd Rahimi Nik

Yusof (pnyt). Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam.

Bangi: Penerbit UKM.71-111.

Ab. Halim Tamuri, Khadijah Abdul Razak dan Shahrin Awaluddin. 2011. Isu

Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam. Dalam Ab. Halim

Tamuri dan Nik Mohd Rahimi Nik Yusof (pnyt). Kaedah Pengajaran

dan Pembelajaran Pendidikan Islam. Bangi: Penerbit UKM. 38-70.

Ab. Halim Tamuri. 2014. al-Quran dan Alam Sebagai Sumber Ilmu Sains dalam

Pendidikan. Dalam Khalijah Mohd Salleh. Pendidikan Sains Berteraskan

Tauhid. Bangi: Penerbit UKM. 25-41.

Ab. Halim Tamuri. 2015. Standardization of Islamic Education Excellence in The

World. Jurnal Tinta Artikulasi Membina Ummah 1(2), 2015.109-120.

Ab. Halim Tamuri. 2016a. Keberkesanan Guru dalam Pengajaran dan

Pembelajaran Mata Pelajaran Pendidikan Islam. Dalam Mohd Farid

Mohd Shahran dan Nor Hartini Saari. Guru Cemerlang Pendidikan

Islam: Persediaan dan Cabaran. Kuala Lumpur: Penerbit IKIM. 1-30.

Ab. Halim Tamuri. 2016b. “Pendekatan Pedagogi Terkini Dan Pembentukan

Tenaga Pengajar Profesional Di Dalam Pendidikan Islam”. Kertas kerja

dibentang Wacana Pendidikan Islam Pendidikan Islam Di Malaysia - Isu,

Cabaran dan Hala Tuju, anjuran Yayasan Islam Pulau Pinang, 14 Mei

di Dewan Seminar SEAMEO RECSAM, Pulau Pinang.

Ashraf, Syed Ali. 1988. “A View of Education-An Islamic Perspective” in

Bernadette O’Keeffe (ed.) 1988. Schools for Tomorrow: Building Walls

or Building Bridges. Sussex: The Falmer Press. 69-79

Azizi Jaafar. 2019. Asas Pembangunan Kurikulum dalam Pendidikan. Kuala

Lumpur: Dewan Bahasa Pustaka

Dunkin, M.J. & Biddle, B.J. 1936. The study of teaching. United States of

America: Holt, Rinehart & Winston, Inc.

Fadzilah Mustafa. 2016. Penyediaan Guru Muda Berkualiti dalam Mata

Pelajaran Pendidikan Islam. Dalam Mohd Farid Mohd Shahran dan

Nor Hartini Saari. Guru Cemerlang Pendidikan Islam: Persediaan dan

Cabaran. Kuala Lumpur: Penerbit IKIM. 31-44.

Kamarul Azmi Jasmi dan Ab. Halim Tamuri. 2007. Pendidikan Islam: Kaedah

Pengajaran dan Pembelajaran. Skudai: Penerbit UTM.

Kamarul Azmi Jasmi, Ab. Halim Tamuri dan Mohd Izham Hamzah. 2009. Sifat

Dan Peranan Keperibadian Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI)

dan Hubungannya dengan Motivasi Pelajar. Jurnal Teknologi, 55 (E),

Dis. 2009. 57-71.

Kamarul Azmi Jasmi, Ab. Halim Tamuri dan Mohd Izham Hamzah. 2011.

Penerapan Matlamat Pendidikan Islam oleh Guru Cemerlang Pendidikan

Islam: Satu Kajian Kes di beberapa buah sekolah menengah di Malaysia.

Jurnal Teknologi, 55 (Sains Sosial), Mei 2011. 37-53.

Mohd Rumaizuddin Ghazali. 2019. Pendidikan Islam dari Tradisional ke

Moden. Kuala Lumpur: ABIM.

Noornajihan Jaafar. 2016a. Efekasi Kendiri. Dalam Noornajihan Jaafar (pnyt).

Pembangunan Profesionalisme Guru Pendidikan Islam. Bangi: Penerbit

KUIS. 119-127.

Noornajihan Jaafar. 2016b. Akhlak dan Keperibadian. Dalam Noornajihan

Jaafar (pnyt). Pembangunan Profesionalisme Guru Pendidikan Islam.

Bangi: Penerbit KUIS. 155-162.

Nur Hanani Hussin. 2016a. Kemahiran Pengajaran. Dalam Noornajihan Jaafar

(pnyt). Pembangunan Profesionalisme Guru Pendidikan Islam. Bangi:

Penerbit KUIS. 129-140.

Nur Hanani Hussein. 2016b. Fungsi Psikologi dalam Pendidikan. Dalam

Noornajihan Jaafar (pnyt). Pembangunan Profesionalisme Guru

Pendidikan Islam. Bangi: Penerbit KUIS. hlmn. 59-69.

Nurul Asiah Fasehah. Konsep Kendiri. 2016. Dalam Noornajihan Jaafar (pnyt).

Pembangunan Profesionalisme Guru Pendidikan Islam. Bangi: Penerbit

KUIS. 113-116.

Robert. Burns. 2000. Introduction to Research Methods. London: Sage Publication.

S. Sarantakos. 1998. Sosial Research. London: Macmillan Press Ltd.

Zaharah Hussin, Ahmad Arifin Sapar dan Ab. Halim Tamuri. 2017. Pendidikan

Akhlak: Analisa dan Reka Bentuk Kurikulum. Kuala Lumpur: Penerbit

Universiti Malaya.

Zetty Nurzuliana Rashed. 2016. Penerapan Tadib Dalam Pendidikan Islam.

Dalam Noornajihan Jaafar (pnyt). Pembangunan Profesionalisme Guru

Pendidikan Islam. Bangi: Penerbit KUIS. 247-257.