SANTAU: PERANAN PERUBATAN TRADISIONAL DAN KAITANNYA DENGAN AKTA 775 Witchcraft: The Role of Traditional Medicine and Its Relationship With Act 775
Main Article Content
Abstract
adalah sistematik serta mampu memulihkan kesihatan tubuh badan mangsa santau dengan segera. Impak kajian adalah untuk menyediakan satu kaedah rawatan khusus bagi mangsa santau yang sistematik dan komprehensif, serta melahirkan perawat Islam yang pakar, patuh syariah dengan mematuhi keperluan Akta 775 (Akta Perubatan Tradisional dan Komplementari, 2016).
Downloads
Article Details
References
Al-Quran Al-Karim
Abdul Rashid Mat Amin. 2019. Ancaman Sihir Terhadap Aqidah Masyarakat Islam Malaysia.
Abdul Rashid Mat Amin. 2020. Road Map Perubatan Islam Darussyifa’. Lajnah R&D Persembahan Online DS Pusat Bandar Baru Bangi 18hb Disember 2020.
Ahmad Nasir Mohd Yusof, Ratna Roshida Ab Razak, Nik Rosniwati Ismail, Muhammad Hannan Abdul Aziz & Islam AHM Shafiqul. 2021. Kajian Keperluan Perawat-Perawat Aktif Persatuan Perubatan Darussyifa' Malaysia Terhadap Pemilikan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Dalam Perawatan Ruqyah. 22: ICIS 2021: 245-328 International Conference On Contemporary Islamic Studies (ICIS2021).
Ainun Jariah. 2016. Amalan Budaya Sihir (Santau) dan Rawatan dalam Masyarakat Melayu.
Al-Bukhari, Abu Abdullah Muhammad b. Ismail. (1993). Sahih Al-Bukhari. Dar Ibnu Kathir, Jilid 3 .hlmn. 1017.
Buku Undang-Undang Malaysia, Akta 775, Akta Perubatan Tradisional Dan Komplementari 2016.
D. Haron dan K. Mokhtar. 2013. Kaedah Merawat Santau. Selangor: PTS Islamika Sdn. Bhd.
Dasar Perubatan Tradisional Dan Komplementari Kebangsaan. Bahagian Perubatan Tradisional Dan Komplementari. Kementeian Kesihatan Malaysia 2001-2003.
Haron Din, Dato’ Dr. 2011. Rawatan Penyakit Akibat Sihir, Jilid 5, Bandar Baru Bangi, Selangor: Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia (Darussyifa’), h. 161 163.
Khadher Ahmad, Mohd. Farhan Md Ariffin & Ishak Hj. Suliaman. 2014. Pusat Rawatan Alternatif Islam di Malaysia: Analisis terhadap Latar Belakang Pengasas dan Isu Penggunaan Jin dalam Rawatan. Jurnal Usuluddin, APIUM 40 (Julai- Disember):71 98 (Non-WoS/Non-SCOPUS)
Mahyudin Ismail. 2021. Sejarah Perundangan Berkaitan Sihir (Modul 1). Modul Pengurusan Sihir Tafriq JAI Perak.
Mahyudin Ismail. 2011. Ahli Sihir ke Tali Gantung. Kuala Lumpur: PTS Millennia Sdn. Bhd.
Mazni Nawi dan Anisah Che Ngah. 2011. Skop Kelakuan Buruk Dalam Kod Kelakuan Professional 1987: Satu Analisis Menurut Etika Perubatan Islam. Jurnal Undang Undang dan Masyarakat, 15. pp. 53-74. ISSN 1394-7729
Mohd. Farhan Md Ariffin. 2015. Pusat Perubatan Islam Alternatif Di Malaysia: Persepsi Perawat Terhadap Aplikasi Jin Dalam Rawatan. Jurnal Islam Dan Masyarakat Kontemporari. Bil.9Ainun Jariah, 2016
Mohd Sabri Nasri. 2015. Jenayah Sihir Di Malaysia: Permasalahan Dan Cadangan Perlaksanaan Undang-Undang. Jurnal UM.51-58
Muslim b. al-Hajjaj (1955), Sahih Muslim. Dar Ihya’ al-Turath al-‘Arabi. Jilid 1. hlmn. 92.
Perubatan, Pengubatan, & Kebajikan Islam Malaysia (Darussyifa) yang ke-28 di Darussyifa Pusat di Bangi (Datuk Dr. Zulkifli Al Bakri, 23 September 2017).
Pew Research Centre. 2012. The World’s Muslims: Unity and Diversity.
Sharhan Shafie & Fakhrul Ridzha Abd. Rahman. 2010. Perubatan Islam Menangkis Kejahatan Makhluk Halus (2 ed.). Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia: Sinar Zamdurrani.
Undang-undang Kerajaan Brunei terhadap Jenayah Sihir: Seksyen 208 Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah Brunei 2013.
WHO (2013). WHO Traditional Medicine Strategy 2014-2023.
WHO (2020). ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics ((Version :09/2020)). [Online]. Available:https://icd.who.int/browse11/lm/en#/http://id.who.int/icd/entity/1374925 79. [Accessed: 07-Oct2020].